برنج یکی از مهم ترین غلات و اقلام غذایی در جهان می باشد. اکثریت مردم جهان به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند که از آن برای تغذیه استفاده می کنند. منشأ رشد این محصول در قاره آسیا است. در واقع در مناطق گرم و مرطوب و پرآب می روید. برنج انواع مختلفی دارد اما برنج اعلا، عطردار و با کیفیت بیشتر در شمال ایران کاشته می شود.
در این مقاله شما را با بهترین برنج اعلای عطردار شمال آشنا می کنیم تا هنگام خرید اطلاعات کاملی در مورد انواع و خواص آن کسب کنید. توصیه می کنم که با ما همراه باشید.

برنج چیست ؟

امروزه برنج به عنوان یک دانه غلات یکی از پرمصرف ترین غذاهای اصلی در سراسر جهان به حساب می آید. برنج یک وعده اصلی غذا می باشد و همچنین مهم ترین محصول غذایی از نظر تغذیه و کالری دریافتی برای انسان می باشد. حدودا بیش از یک پنجم کالری مصرفی انسان از طریق دانه برنج تأمین می شود.
در برنج مواد معدنی و ویتامین های بسیاری وجود دارد که در هضم مواد غذایی به بدن کمک می کند. در انواع برنج میزان این مواد معدنی و ویتامین‌ها متغیر است.
از برنج علاوه بر این که به عنوان یک نوع غذا استفاده می کنند، از ترکیبات جانبی آن نیز به عنوان خواص دارویی و زیبایی بسیار استقبال می کنند.

انواع برنج ایرانی

برنج یک ماده غذایی ارزشمند و پرکاربرد در سفره ما ایرانی ها می باشد و روزانه به شکل های مختلفی پخته می شود. انواع برنج های ایرانی با توجه به شکل، اندازه، محل کشت رنگ و نوع پخت در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. برنج ایرانی به صورت کلی شامل چهار گروه اصلی طارم، صدری، پرمحصول و گرده است.
هر نوع از این برنج های ایرانی طعم، بافت و خاصیت منحصر فرد خود را دارد که البته تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. بعضی از این برنج های ایرانی به نام های برنج هاشمی، طارم، شیرودی، فجر، دم سیاه و ... شنا خته شده اند. که هرکدام کیفیت و عطر و بویی فوق العاده ای دارند.

انواع برنج شمال

برنج های شمال در مناطق شمال کشور در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران کشت می شوند. این محصول در شرایط آب وهوایی، جنس خاک کشاورزی، سم و کودهای مصرفی از عطروطعم مختلفی برخوردار هستند که باب میل و سلیقه هر مصرف کننده ای می باشند.
انواع برنج های شمالی به صورت گسترده در استان گیلان کاشته می شود و پس از آن در استان‌های مازندران و گلستان گسترش می یابند.
درواقع محبوب ترین و عالی ترین برنج های ایرانی معمولا در شمال ایران کاشته می شوند که دارای مشخصات، ویژگیها و صفات جداگانه ای هستند.
اسامی بعضی از برنج های ایرانی که در شمال کشت می شوند به شرح زیر است که با هم به مشخصات و ویژگی‌های آنها می پردازیم.

برنج طارم هاشمی

برنج هاشمی همان طور که از اسمش پیداست، آقای به نام هاشمی زاده برای اولین بار برنج طارم هاشمی را کشف کرد و به همین دلیل این برنج به نام ایشان نام گرفت.
برنج طارم هاشمی به عنوان یکی از پرمصرف ترین و کاربردی ترین نوع برنج ایرانی است.
ویژگیهای ظاهری این برنج دانه بلند، رنگ سفید مایل به کرم، عطر وبوی عالی هنگام پخت آن می باشد. این نوع برنج در استان‌های شمالی مانند گیلان، زنجان و مازندران کشت می شود. برنج طارم از نوع هاشمی از خوش پخت ترین وباکیفت ترین نوع برنج های شمالی است، که هر ساله مقدار بسیار زیادی از این برنج به کشورهای دیگر صادر می شود و توانسته از محبوبیت زیادی برخوردار شود.

برنج طارم فجر

برنج طارم فجر یکی از محصولات مرغوب خوش طعم و معطر شمال ایران است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. البته به خاطر عطر و طعم بی نظیر آن توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند. ویژگی های این برنج دانه های متوسط خنجری مانند، بافت شفاف شیشه ای، رنگ سفید کدر، عطر و طعم فوق العاده ای و ظاهر زیبایی دارد.
در کل این برنج در دسته های برنج دانه ریز قرار دارد.
برای پخت این برنج طارم فجر، حساسیت بیشتری نسبت به برنج های دیگر لازم است. درواقع نیاز به مهارت خاصی دارد. این برنج طارم فجر، طبعی سرد دارد به خاطر اینکه در مناطق نسبتا سرد کشت می شود.
موارد مصرف این برنج بیشتر در غذاهایی مانند شله زرد، حلیم، آش و غذاهای مشابه پیشنهاد می شود تا عطر وبوی خود را حفظ کند.

برنج امراللهی

برنج امراللهی مرغوب ترین و گران قیمت ترین انواع برنج ایرانی می باشد که دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه فرد بوده و از طرفی عطر و طعم بی نظیری دارد.
برنج امراللهی یکی از ارقام پرمحصول و زودرس برنج شمال می باشد که از مقاومت بسیار بالایی در مقابل سرما برخوردار است. به خاطر همین از بذر برنج امراللهی برای کشت دوم استفاده می کنند‌.
برنج امراللهی کشت اول از نظر ظاهر، عطر و پخت کاملا با برنج امراللهی کشت دوم متفاوت است. کشت دوم این نوع برنج بهترین و گران ترین برنج مازندران است. زیرا هم از لحاظ عطر و طعم و از نظر شکل ظاهری و قد کشیدن بالاتر از تمام انواع برنج ایرانی قرار دارد.

برنج ندا

برنج ندا از جمله برنج های پرمحصول می باشد یا به عنوان برنج اصلاح شده معرفی می شود. این برنج از ترکیب برنج حسن سرابی، سنگی طارم و آمل به دست می آيد. این سه محصول در کنار هم از طعم و عطر بی نظیر، پخت خوبی برخوردار هستند و همچنین ماندگاری بالایی پس از پخت نیز دارد.
موارد مصرف این برنج بیشتر در غذاهای ترکیبی مانند سوپ، آش و کوفته می باشد.
به لحاظ ظاهری برنج ندا شبیه طارم است و قد کوتاه تری نسبت به برنج های دیگر دارد البته هنگام پخت قد می کشد. برنج ندا از لحاظ ارزش غذایی در رتبه متوسط قرار می گیرد اما به عنوان یک برنج مقرون به صرفه ایرانی قابل قبول است.
یه طور کلی می توان گفت خرید این برنج بسیار بهتر از برنج های خارجی است.

برنج دم سیاه

برنج دم سیاه یکی از با کیفیت ترین رقم‌های برنج ایرانی است که با ویژگی های عطر و طعم دار بودنش مصرف کنندگان زیادی دارد.
برنج دم سیاه استخوانی که رنگ سفید مایل به کرمی دارد. ریشک این برنج استخوانی، سیاه رنگ است به همین دلیل به آن برنج دم سیاه گفته می شود. این برنج دم سیاه به برنج صدری معروف است.
ویژگی این برنج دم سیاه عطر بسیار عالی، بلند بودن دانه آن و خوش پخت بودن آن می باشد و همچنین این برنج دارای کربوهیدرات و مواد معدنی است و انواع ویتامین‌ها را در خود جای داده است.
از خواص مهم برنج دم سیاه استخوانی نداشتن کلسترول است. کیفیت برنج دم سیاه به دلیل ارگانیک بودن و شرایط کشت، بسیار بالا است و جزء سالم ترین برنج ایرانی است.

برنج شیرودی

این برنج همان طور که از اسمش پیداست بنا بر یادبود شهید علی اکبر شیرودی که اهل شهر تنکابن در استان مازندران است برنج شیرودی نامیدند.
برنج شیرودی یکی از ارقام پرمحصول برنج شمال کشور ایران است و جزء برنج های اصلاح شده ژنتیکی می باشد. این برنج از ترکیبات طارم هاشمی و برنج خزری می باشد.
برنج شیرودی برنجی با طبع سرد است که بیشتر در مناطق کوهستانی و سردسیر شمالی کشت و برداشت می شود.
ویژگی های ظاهری برنج شیرودی رنگدانه سفید عطر نسبتا متوسط و... می باشد. این برنج ماندگاری بسیار بالایی پس از پخت دارد و همین ویژگی است که آن را به برنجی با کیفیت و قیمت مناسب تبدیل کرده است.

بهترین برنج شمال

بهترین برنج شمال برنجی است که خصوصیات کامل یک برنج را داشته باشد. البته برنج دارای معیارهای زیادی است که در صورت دارا بودن این معیارها می توان آن را بهترین برنج شمال نامید. درواقع برنج شمال در بین برنج های ایرانی رتبه اول جهان را دارد. یک برنج خوش پخت، خوش طعم و اصل بخش مهمی از خرید یک برنج خوب است.
در کل می توان گفت بهترین برنج برای هر مصرف کننده، برنجی است که خوش عطر و پر محصول باشد و در پخت حجمش زیاد شود. برنج هاشمی و طارم در شمال هر کدام به نوعی بهترین برنج هستند.

قیمت برنج ایرانی

قیمت برنج ایرانی یکی از مهم ترین عواملی است که در سراسر دنیا به آن توجه می شود. در ایران نیز انواع مختلفی از آن کشت و برداشت می گردد و در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.
در رابطه با انتخاب بهترین برنج ایرانی باید بگوییم که اختلاف کیفیت در برنج های ایرانی بسیار کم است و تقریبا همه آنها از محبوب ترین برنج های بازار هستند.
برنج اعلای ایرانی دارای ارقام گوناگونی می باشد و میزان خرید و فروش آن بر اساس رقم برنج فرق دارد. یکی دیگر از مواردی که بر روی بازار خرید وفروش برنج اعلا تأثیرگذار است، کیفیت آن است هرچه قیمت محصول بهتر باشد تقاضای خرید آن نیز بیشتر می شود.
قیمت برنج ایرانی ناشی از عوامل مختلفی مثل نوع بذر برنج، منطقه کشت، میزان رطوبت خاک کشت برنج، کیفیت و روش کاشت برنج و ... بستگی دارد.

خرید مستقیم برنج از کارخانه

خرید برنج ایرانی از کارخانه یک کار کاملا تخصصی است که باید از طریق مراکز معتبر و توسط کارشناسان فروش منصف و با تجربه انجام گیرد.
اصلی ترین مراکز خرید برنج به صورت عمده در شمال کارخانه‌های شالیکوبی هستند. چون کشاورزان برای فروش محصولاتشان به بازار دسترسی ندارند و اندکی برای آنها دشوار است و همچنین به دلیلی نداشتن فضای کافی و امکانات مناسب، محصولات خود را در کارخانجات انبار می کنند. درنتیجه بهترین راه جهت خرید برنج با کیفیت و ارزان، خرید برنج از کارخانه است.
خرید برنج از کارخانه می تواند با حذف واسطه برایتان بسیار باصرفه تر باشد، چراکه قیمت برنج در کارخانه ها و شالیکوبی کمترین نرخ فروش دارند و از پرداخت برخی هزینه های اضافی جلوگیری می کنند. یکی دیگر از مزایای خرید مستقیم از کارخانه ها این است که انواع برنج ایرانی را بدون هیچ مخلوطی در بالاترین کیفیت به صورت یکدست و ارزان ترین قیمت عرضه می کنند.

خرید برنج ارزان قیمت

با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید، برخی از مردم برنج های بی کیفیت و ناسالم خارجی را به جای برنج ایرانی می خرند، درحالی که برنج ارزان قیمت گیلان با کیفیتی بالا و پخت خوب مقرون به صرفه ترمی باشد. در گیلان کشت برنج ارزان ایرانی با کیفیت در دسته بندی های مناسب و زیبا و با رعایت اصول بهداشتی و کنترل کیفیت صورت می گیرد.
برنج های ارزان قیمت حجم فروش بیشتری نسبت به برنج های دیگری دارند. برنج های شمالی پرمحصول برای انتخاب برنج ارزان، انتخاب خوبی می تواند باشد چراکه ویژگی‌های یک برنج خوب را تقریبا دارد.

خرید برنج محلی شمال

همان طور که می دانیم برنج یکی از مهم ترین گیاهان خوراکی در دنیا به حساب می آید که خواص دارویی و درمانی بسیاری نیز دارد. شمال ایران برنج در مناطق مختلفی پرورش می دهند که کیفیت آن بستگی به محل کشت، عطر وبو و... دارد.
برنج های شمالی دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند که هر کدام از آنها از لحاظ کیفیت درجه بندی متفاوتی دارند. البته در ویژگیهای کلی مشابه هستند اما از نظر جزئیات متفاوت هستند.
هرساله بیشترین میزان خرید از برنج های محلی شمال است به خاطر کیفیت بی نظیری که دارند.
خرید برنج های محلی شمالی نسبت به برنج های خارجی قیمت بالاتری دارند.
در کل برای خرید برنج های محلی شمال انتخاب یک مرکز خرید معتبر لازم است.

خرید برنج ارزان شمال اینترنتی

مصرف برنج قدمتی بسیار دیرینه دارد. در ایران در نواحی شمال از مهم ترین و مناسب‌ترین شهرها برای کشت برنج به حساب می اید.
در حال حاضر با رشد اینترنت در این مناطق بسیاری از خریداران می توانند با استفاده از سایت های فروش اینترنتی، برنج مستقیم و بدون واسطه از کشاورزان خریداری کنند.
خرید یک برنج با کیفیت و خوب برای خیلی از خریدارن، این روزا یک مسئله است. چون برنج ها هم تنوع خیلی زیاد دارند و هم فاکتورهای مختلفی دارند که روی قیمت محصول اثر می گذارند.
این برنج ها به دلیل کیفیت فوق العاده ای که دارند قیمت‌های منحصربه فردی نیز دارند. برنج شمال به خاطر کیفیت بالایی که دارد افراد زیادی از آن خرید می کنند.
برنج شمال اصل باید از منابع معتبر و توسط افراد مورد اعتماد خریداری شود که ممکن است برای افرادی که در شهرهای شمال سکونت ندارند با سختی بسیار زیادی مواجه شوند. بدین سبب این سختی‌ها با فروشگاه های اینترنتی معتبر، با ارسال به سراسر کشور ایران رفع می شود.

خرید مستقیم برنج از کارخانه شالیکوبی

برنج شمال به دلیل کیفیت مطلوب و عطر و طعم بی نظیر خود خریداران زیادی در سراسر کشور دارد.
بهترین گزینه برای خرید این محصول خرید مستقیم برنج و بدون واسطه از کشاورز می باشد. بعضی از کشاورزان خود کارخانه شالیکوبی و فرآوری برنج دارند که بعد از برداشت محصول برنج را مستقیما به کارخانه شالی کوبی می برند و در آنجا برنج آماده برای فروش میکنند. مزیت خرید مستقیم برنج از کارخانه شالیکوبی این است که بهترین و تازه ترین محصولات را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
خرید مستقیم برنج از کارخانه های شالیکوبی می تواند قیمت تمام شده برنج را برای خریدار کاهش دهد چراکه دیگر دست دلال ها و واسطه ها در آن دخیل نمی باشد.
مزیت دیگر آن عدم امکان دست کاری در کیفیت برنج می باشد. مزیت دیگر آن عدم امکان دست کاری در کیفیت برنج می باشد. بدین ترتیب که مشتری از اصیل بودن محصول برنج مطمئن است.

قیمت برنج امسال

قیمت برنج ایرانی ارائه شده امسال در هر رنج و دسته با بهترین و باکیفیت ترین برنج ها با بهترین و مدرنترین روشها بسته بندی، تولید و به بازار ارزش شد.
هر سال قیمت برنج معمولا در فصل برداشت کاهش پیدا می کرد. اما در این سال قیمت برنج بعد از برداشت نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش نیز داشت. علت این افزایش قیمت بیشتر تورم عمومی در کشور بود که روی همه محصولات از جمله برنج تأثیر گذاشت.
بالاترین قیمت برنج اعلای ایرانی امسال شامل طارم، هاشمی و دم سیاه، کیلویی ۱۰۴هزار تومن تعیین شده و برنج های پر محصول و معطر نیز بین ۴۶ تا ۶۴ هزار تومان قیمت گذاری شدند.
برای انواع برنج پرمحصول در نرخ نامه میادین، قیمت مصوب تنظیم بازاری نیز اعلام شد. قیمت برنج کشت دوم در کیسه ده کیلویی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید که یکی از گرانترین کیسه های برنج ایرانی در بازار به حساب می آید.
درکل عوامل مؤثر بر قیمت برنج امسال بستگی به بذر، منطقه کشت، شالیکوبی وسفید کردن برنج و...داشت.

فروش برنج در استان مازندران

فروش برنج در استانهای شمالی مانند مازندران سابقه طولانی دارد که باعث شده است فرهنگ بسیاری از مردم در این منطقه با برنج شمال گره بخورد از دیر باز شالیزار برنج مازندران در شمال ایران محل تولید برنج های مرغوب بوده است.
با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناسب، بهترین برنج موجود در کشور مربوط به مازندران است. عطر و طعم خاص این محصول تقاضا خرید را کشور بسیار بالا برده است. و درنتیجه قیمت آن نیز دستخوش تغییرات می شود.
فروش برنج در استان مازندران بازاری پررونق را به خود اختصاص داده است. این محصول دارای مشتریان فراوانی در شهرهای مختلف ایران می باشد. قیمت برنج در مازندران بر اساس فاکتورهایی مانند میزان تولید سالانه و تقاضای بازار مشخص می شود.

جمع بندی

پس آشنایی با انواع برنج ایرانی و شناخت و ویژگیهای کلی هر یک از برنج ها می توانید بهترین نوع را برای مصرف خود و خانواده تان انتخاب نموده و اطلاعات کافی در رابطه با ویژگیهای آن داشته باشید. امروزه با عرضه مستقیم برنج اصل به قیمت روز با کیفیت بسیار بالا بدون خرده و بدون مخلوط مستقیم از تولیدکننده یا از خود کشاورز می توانید خریداری کنید. درضمن نباید دنبال گران ترین برنج ایرانی یا ارزان ترین برنج ایرانی باشیم بلکه باید به دنبال بهترین برنج ایرانی با قیمت منصفانه باشیم.